Hof idrettslag ble stiftet 15.januar 1899. Klubben het i begynnelsen Hof skiklubb men siden endret til Hof idrettslag.Eidsfoss idrettsforening som ble stiftet i 1893 ble slått sammen med Hof idrettslag i 1968. I 1899 som idrettslaget ble stiftet så fantes det ikke biler i Norge eller Hof. Eidsfoss- og Hvittingfossbanen var ikke kommet i gang. Ikke var det radio eller fjernsyn eller internett. Telefonen var så vidt kommet til Norge. Hester ble brukt som fremkomstmiddel. I Hof bodde det det 2 136 mennesker i år 1900. Det var 6 skoler i Hof, og ordfører ved århundreskiftet var gårdbruker Jac. Lindseth. Kommunens flateinnhold var ca 160 kv. kilometer, hvorav ca 2/3 skogareal. Og skog og bakker ga fine muligheter for skiaktiviteter den gangen som i dag.

Ski NM i 1984 er det største arrangementet laget har arrangert. En begivenhet hvor hele Hofs befolkning gjorde en kjempeinnsats.

Hof idrettslag feiret 100 års jubileum 1999 og i den forbindelse ble det laget en jubileumsbok "Heia Hof" hvor idrettslagets historie er samlet mellom to permer. Bokkomiteen bestod av tre æresmedlemmer Kolbjørn Grønseth, Arnulf Gurrik og Odd Lian. De fikk hjelp av tidligere journalist Tore Asplin, Ramnes til å føre boka i pennen. Det var en imponerende jobb av komiteen og Tore Asplin som til slutt ble en veldig flott bok. Hvis noen ønsker denne boka ta kontakt med Eira Weseth mailadresse : e.weseth@online.no eller mobil 909 47189.

I dag 2016 har Hof idrettslag 7 grupper : Fotball, håndball, turn, innebandy, klatring, hopp og langrenn.